Yokohama – min japanske hjemby, hvor jeg efterhånden har boet i 12 år nu. Jeg har rejst mange steder i Japan, men det er altid Yokohama jeg vender tilbage til. Men hvad har min japanske hjemby at tilbyde ? Ret meget hvis man spørger mig og det fortæller jeg om her.
Intro til Yokohama.
Yokohama ( 横浜 ) betyder direkte oversat vandret strand. Det er den 2. største by i Japan efter Tokyo og her bor pr. 1. august 2020 3.758.058 mennesker. Yokohama er en af de største og vigtigeste havnebyer i Japan og her kommer mange skibe, både krydstogtskibe og containerskibe. Det er en relativ ung by i forhold til byer som eks. Kyoto og Nara. Efter åbningen til omverden går Yokohama fra at være et lille fiskerleje til at blive en moderne storby.
Kommandør Perry og åbningen af havnen i Yokohama.
Den 8. juli 1853 sker der noget der får stor betydning for Yokohama. Kommandør Matthew Perry ( amerikaner ) ankommer til Japan. Han sejler op i Tokyo bugten og forlanger at Japan åbner deres havne for omverden. hans intention er handel. På det her tidspunkt er det Tokugawa klanen der er den magthavende anfører i Japan. Efter forhandlinger indvilligede Tokugawa og Japan i at åbne. Den 31. marts 1854 underskriver begge parter en freds og vendskabs traktat.
Opringeligt ville Kommandør Perry gerne have at det skulle være havnen ved Kanagawa-juku der åbnede for udlændinge og udenlandske skibe. Men den ide var Tokugawa styret ikke så vild med. Det var de ikke fordi Kanagawa-juku er 3. stop på Tōkaidō-ruten. En handelsrute med 53 stop der går mellem Edo ( Tokyo ) og Kyoto. Det er en strategisk vigtig rute og den skulle udlændingene ikke have alt for nem adgang til. Kompromiet begge kunne accepter er at det bliver havnen ved det lille fiskerleje Yokohama der åbner for udenlandske skibe. Havnen udviges og ombygge og den 2. juni 1859 åbner havnen for handel med udenlandske skibe. Det er også startskudet til det der gør Yokohama til den internationelle havne- og storby som byer er i dag.
Handlen mellem Japan og omverden blomstre og Yokohama tjener mange penge. Over tiden begynder diplomatiet også at blomstre og flere ambassadører kommer til Japan. Langt de fleste slår sig ned i Yokohama fordi det er her havnen er. Langsomt bliver Japan også tiltrukket af vestlig kultur og især vestlig påklædning bliver moderne.
Industri vokser lyn hurtigt og tiltrækker folk der søger arbejde også fra Kina og Korea. De første jernbaner bliver bygget og der begynder at køre tog mellem Yokohama og Edo ( Tokyo ). Og da det går aller bedst sker det som der så ofte sker i Japan.
Det store jordskælv i 1923.
Den 1. september 1923 klokken 11.58 rammer et jordskælv der måler 7,9 på Richter skalaen. Rystelserne varer mellem 4 til 10 minutter fra det starter til det slutter alt efter hvor man bor i Kanto-området. Epi-centeret er i Sagami bugten tæt på øen Oshima.
Da det er omkring middags tid er mange ved at lave mad. Det laves over åben ild inde i folks træhuse. Alt der ikke bliver jævnet med jorden står inde for få minutter i flammer. Det er ikke kun Yokohama der nærmest bliver jævnet med jorden det er også Edo ( Tokyo ), Chiba og Shizuoka. Over 60 km fra epi-centeret i Kamakura står en stor Buddha. En statue der vejer 121 ton og flyttede sig omkring 60 cm. Det fortæller virkelig noget om hvilken kræfter der her er på spil.
Man anslår at omkring 142.000 mennenske omkom i Det Store Kantō Jordskævl. Af dem blev cirka 40.000 aldrig fundet. Det har været en ganske forfærdelig oplevelse for dem der overlevede og nu skal i gang med at genopbygge alt.
I 1960 på 37 års dagen for jordskælvet bestemmer den japanske regering at dagen skal være national katestrofeforebyggelse dag. Hvert år den 1. september afholder skole og institutioner øvelser i hvad man gør i tilfælde af jordskælv. Der findes mange muligheder for selv at deltage i disse øvelser. Som regel står der en og fortæller hvad man skal gøre og hvorfor.
Men der er ikke andet at gøre end at gå i gang med genopbygningen. Et projekt der kommer til at tage mange år. Yokohama bliver langsomt genopbygget, der bliver lavet nye bolig områder, shopping områder, parker og andre grønne områder. Men der går ikke mere end lidt over 20 år, så bliver Yokohama igen nærmest jævnet med jorden.
Yokohama under 2. verdenskrig.
Det sker den 29. maj 1945 i det der er kendt som Det Store Yokohama Bombetogt. 517 B-29 eskorteret af 101 P-51 bombefly har direkte kurs mod Yokohama. De mødes af 150 japanske A6M Zero fly der kun får skydt 5 B-29 fly ned og beskadiger 175 fly.
De resterende fly når Yokohama. På 1 time og 9 minutter har de amerikanske bombefly reduceret 42 % af Yokohama til murbrokker. Desuden blev omkring 1000 mennesker dræbt.
På det her tidspunkt hvor mange mænd er i krig er det nemt for kvinder at få arbejde. Især på fabrikker og en af de kvinder er min mands bedstemor. Jeg nåede desværre kun at møde hende 2 gang inden hun døde. Min mand har en video optagelse med hende hvor hun fortæller om lige netop denne dag. Da luft alarmen lyder skal alle forlade fabrikken for de ved godt at de er mål for bombetogter. Mens hun løber væk fra fabrikken kigger hun op mod himlen for at se flyene komme. Hun kan høre at bomberne begynder at falde. Nogen af flyene flyver så lavt, at hun kan se ansigterne på piloterne. En oplevelse der kommer til at præge hende resten af livet.
Heldigvis har Yokohama ikke været jævnet med jorden siden. Byen har vokset sig til den store internationale havneby som den er i dag.
Yokohama i dag.
I dag består Yokohama af 18 bydele. Aoba, Tsuzuki, Kōhoku, Tsurumi, Midori, Kanazawa, Seya, Asahi, Hodogaya, Nishi, Naka, Izumi, Minami, Totsuka, Kōnan, Isogo, Sakae og Kanagawa.
De mest interessante bydele for besøgende er Kanagawa, Nishi og Naka. Det er her langt størstedelen af alle attraktioner i Yokohama er samlet. Det er det man betragter som down town. De andre bydele består mere af beboelses kvartere og har ikke så mange eller interessante attraktioner at byde på. Alt efter hvor lang tid man har kan Kanazawa også anbefaldes. Her ligger Hakkeijima Sea World som er et stort akvarium og forlystelsespark. Desuden er der flere gode strande i området.
Bedste haver og parker.
Som i enhver japanske storby finders der også i Yokohama en del parker og haver. Det er med til at give byen en masse grønne åndehuller, hvor folk kan mødes eller bare gå en tur. Japanerne elsker deres parker og haver så det er steder hvor der altid er mange mennesker. Desuden er det perfekte steder hvis man bare vil sidde på en bænk og læse eller studere mennesker.
Yamashita Park ( 山下公園 ).
Man begyndte anlæggelsen af Yamashita Park i 1923 da byen skulle genopbygges efter det store Kantō jordskælv. Parken blev officielt åbnet i marts 1930. Parken var den første af sin art i Japan da den er en del af havnefronten. Selve parken er omkring 750 meter lang og et par 100 meter bred. Den består af grønne områder, store blomsterbede, statuer, springvand og en rosenhave.
Yamashita Park ligger centralt i Yokohama og derfor er her altid mange mennesker. Især i weekenden hvor der ofte er gøjl og andre former for optrædende. Vil man se parken fra oven kan man besøge Marine Tower. Det ligger lige over på den anden side af gaden.
Fortsætter man sin gå-tur gennem Yamashita Park kommer man over til Osanbashi Pier. Det er her hvor de store krydstogtskibe ligger til. Det kan varmt anbefaldes at gå hele vejen ud på Osanbashi Pier. Om aften er det nok det sted hvor man har den bedste udsigt til Yokohama Skyline. Herfra kan man gå videre op til Red Brick Warehouse som er gamle slagterhuse. Her ankom kvæg med tog inden de blev sejlet videre til andre destinationer. I dag er Red Brick Warehouse et shoppingcenter med butikker og restauranter. På pladsen mellem de 2 bygninger afholdes der alle mulige arrangementer året rundt. Det er her det tyske julemarkede afholdes hver december og hvor der er oktoberfest.
Er man blevet for træt til at gå kan man tage en vandbus over til Red Brick Warehouse. Man kan også sejle helt op til Bay Quarter ved Yokohama Station. Det er også muligt at tage på havnerundfart eller bestille en tur på en restaurantbåd med buffet.
Yamashita Park er en offentlig park og der er ingen entre.
Sankeine Garden ( 三渓園 ).
Sankeien er grundlagt af Hara Sankei. Han var en stor forretningsmand der handlede med silke i starten af 1900-tallet. Han brugte store dele af hans formue på at bygge Sankeien Garden. I første omgang var det ment som hans private fristed. Den ydre have var åben for offentligheden, men den indre have blev først åben for offentligheden efter hans død.
I haven finder man 17 historieske bygninger fra Kyoto, Kamakura og andre steder i Japan. Selve haven er designede så man kan opleve og nyde de fire årstider. Om foråret finder man store gamle kirsebærtræer der spejler sig i den store sø. Om sommeren finder man hortensiaer, åkander, lotus og liljer. Men det smukkeste tidspunkt må være efteråret i starten af december, når farverne begynder at skifte på træerne. Det er et farveorgie uden lige.
Uanset hvilket tidspunkt man besøger haven på er det et utrolig smukt og fredsfyldt sted at gå en tur. Jeg holder personligt meget af at komme her, især for udsigten oppe ved pagoden.
Man kan komme ud til Sankeien Garden ved at tage bus nummer 8 eller 148. De går fra Yokohama station ( øst udgang/35 minutter ), Sakuragicho station ( 25 minutter ) eller Motomachi-Chukagai station ( udgang 4/15 minutter ). Stå af ved Sankeien-Iriguchi busstop. Herfra tager det cirka 5 minutter at gå ned til indgangen.
Man skal betale 700 yen ( cirka 40 kr ) i entre. Der er åben alle ugens dage fra 09.00 til 17.00. Entreen lukker klokken 16.30. Der er lukket den 29., 30. og 31. december.
Vil man lære mere om Hara Sankei og silke produktionen i Japan kan man besøge silkefabrikken i Tomioka, Gunma. Den er på UNESCOs Verdensarvliste over vigtige industrielle bevaringsværdige bygninger.
Negishi Forest Park ( 根岸森林公園).
Gemt lidt væk uden for centrum, er det de færreste turister der finder vej ud til Negishi Forest Park. Det er egentlig lidt synd, for det er et dejligt sted at gå en tur.
Parken har en lang historie bag sig. Det er oprindeligt bygget som en heste væddeløbsbane hvilken parkens ovale form også klart indikere. Der er ikke noget tilbage af væddelæbsbanen i dag, men der er et museum om heste og væddeløb i Japan. Da det blev bygget i 1867 var det den først vestlige væddeløbsbane i Japan. Efter 2. verdenskrig blev området overtaget af de allieret med amerikanerne i spidsen og stedet blev ombygget til en golfbane. I dag er der ikke meget tilbage af hverken væddeløbsbane eller golfbane. I stedet for er det en park med mange stier, store grønne arealer og enormt mange kirsebærtræer. Det gør parken til et af de bedste steder at holde picnic. Eller bare have en dejlig og afslappende dag i det grønne.
Der er gratis adgang til selve parken. Det koster 100 yen ( cirka 6 kr ) i entre at besøge heste museet. Museet har åbent fra kl. 10-16.30 hver dag undtagen mandag. Entreen lukker kl. 16.00.
De nærmeste stationer er Negishi eller Yamate station på JR Negishi Line ( Keihin Tohoku Line ). Vælger man at tage toget tager det 15-20 minutter at gå fra stationen. Parken ligger på en bakketop så det er op af bakke hele vejen. Man kan også gøre det hele lidt nemmere ved at tage enten bus nummer 103 eller 360 fra Negishi station. Stå af ved Taki-no-ue busstop som er lige foran indgangen til parken.
Mitsuike Park ( 三ッ池公園 ).
Er man vild med kirsebær blomster så kan man ikke komme uden om denne park. Her er omkring 1600 kirsebærtræer fordelt på 78 forskellige arter. De første der begynder at springe ud er kanzakura og det sker gerne i slutningen af februar. Herefter springer de forskellige kirsebærtræer langsomt ud en efter en og får sæsonen til at strække sig over 1 måned. Efterårs sæsonen er ligeledes meget populær når træerne begynder at skifte farve.
Der er 3 store søer i parken med vandrestier rundt om dem alle 3. Der er stier der fører en rundt i skovene og man kommer forbi den koreanske vendskabshave med et koreansk tempel.
Man kan komme ud til parken ved at tage bus nummer 6 eller 104 fra Shin-Yokohama station. Stå af ved busstop Mitsuike-koen-kitamon hvorfra der er cirka 300 m til indgangen.
Jeg elsker parkerne her i Yokohama. Det er grønne oaser midt i en hektisk storby. Foruden de nævnte parker og haver er der et væld at små parker ofte placeret i boligkvartere. Disse parker har ofte ikke så meget at byde på anden end en legeplads til de lokale børn. Det er et sted hvor lokale mødes og familier holder skovtur i weekenden. De kan være gode steder at opleve kirsebærblomster og efterårets farveorgie. Især hvis man gerne vil væk fra de stor og populære områder, hvor folk kommer fra nær og fjern.
Bedste serværdigheder.
Det kan godt være Yokohama ikke er en gammel by lige som Kyoto og Nara. Det er ikke ensbetydning med at Yokohama ikke har noget at byde på. Her er masser at se og opleve for alle aldre. Yokohama har ry for et være en international by. Næst efter Nagasaki og Hakudate var Yokohama byen der åbnede Japan for omverden. Her begyndte handlen med de skibe der kom fra Amerika og Europa. I dag bærer Yokohama præg af at være en moderne storby med stolte maritime rødder. Mange af Yokohamas top seværdigheder ligger i gå-afstand af hinanden og gør det en nem og overskuelig by at besøge.
Yokohama China Town ( 横浜中華街 ).
Det debateres ofte om Yokohama China Town er den største i Asien. Det kommer dog an på hvordan man beregner det. Hvis det er ud fra kinesere bosat i China Town så er svaret nej. Hvis man beregner det ud fra areal, butikker og restauranter så er svaret ja. Så er det en af de største China Town i Asien.
China Town ligger i det gamle havneområde og har en historie der gå omkring 150 år tilbage. Der er omkring 300 butikker og restauranter. Butikkerne sælger mest kinesiske souvenir. Restauranterne variere lige fra gade-køkken til dyre high-class restauranter og man kan stort set finde alt ind imellem.
Der er også et par te forretninger der sælger ikke helt billig te. Kinesisk te er ligesom japansk te. Noget af det bedste i verden og personligt betaler jeg gerne lidt ekstra for det, da jeg kun drikker te.
Her er også flere kinesisk supermarkede. Er man på udkig efter specielle kinesiske produkter kan det findes her.
Der er 4 indgange til China Town. De er alle markeret med en stor kinesisk port. Desuden er der et kinesisk tempel, Kanteibyo som blev bygget i 1873.
Hvert år fejres Det Kinesiske Nytår over en hel uge hvor højdepunktet er den kinesiske parade gennem hele China Town. Folk er klædt festligt og farverigt ud i tøj der repræsentere de forskellige kinesiske folkeslag. Der er både løve og dragedans for ikke at tale om knaldfyrværkeri. De ligger det ned i en metal tønde for at få det til at larme ekstra meget
Der er også en parade, men i langt mindre størrelse på Taiwans National Dag.
De nærmeste stationer på China Town er Motomachi-Chukagai på Minatomirai Line og Ishikawachō station på Negishi Line ( Keihin Tōhoku Line ).
Minato Mirai ( みなとみらい ).
Minato Mirai er nok det område i Yokohama der betragtes mest som centrum. Det er et relativt stort område og her foregår altid noget, især i weekenderne. Her er fyldt med familier og par på date der nyder udsigten. Folk på shoppingtur eller folk der bare gerne vil være lidt kulturel. I Minato Mirai området finder du bl.a. Landmark Tower, Nippon Maru, Yokohama Kunst Museum, Cup Noodle Museum, Cosmo World, Red Brick Wearhouse, Queen’s Squarre og World Porters. Her kan man nemt få en hel dag til at gå og det er aldrig kedeligt.
Yokohama Red Brick Warehouse ( 横浜赤レンガ倉庫 ).
De 2 store røde og meget karakteristiske bygninger der står midt på havnen har en lang historie bag sig. Bygningerne stammer tilbage fra starten af 1900-tallet og de har været brugt som told bygninger. De blev beskadiget under det store Kantō Jordskælv i 1923 og under bombningerne af Yokohama under 2. verdenskrig. Takket være det metal skelet de er bygget op omkring har skaderne været begrænset. I dag er det shopping centre med enormt mange butikker og restauranter. Pladsen mellem de 2 bygninger bliver brugt til alle mulige events året rundt. Oktoberfest, det tyske julemarkede, blomster udstillinger og om sommeren er der en kunstig strand med palmer og bar.
Kirin Beer Yokohama Factory ( キリンビ―ル横浜工場 ).
Kirin øl er en af de 4 store bryggerier i Japan ( de andre er Asahi, Sapporo og Suntory ). Bryggeriet er grundlagt her i Yokohama i 1867, men i dag ligger hovedekvarteret i Tokyo. De har stadig en stor fabrik her i Yokohama, hvor man kan få en guidet rundvisning der slutter med smagsprøver. Rundvisningen tager 80 minutter incl. smagsprøvninger.
Jeg har selv, for en del år siden, været med på en rundvisning på fabrikken. Det var ret interessant at se hvordan øl bliver lavet. Høre historien om da øl kom til Japan og historien om Kirin. I dag er øl en af de mest populære alkoholiske drikke i Japan. Japanerne drikker i gennemsnit omkring 100 L øl om året.
Er man blevet sulten oven på rundvisning og smagsprøver ligger Kirin restaurant ved siden af fabrikken. De servere alt godt til ganen selvfølgelig med masser af billig øl.
En lille sidebemærkning, på japansk betyder kirin giraf. Så i Japan har vi giraf øl og i Danmark har vi elefant øl.
Man kan komme ud til fabrikken på 2 måder. Ved at tage Keikyu Line ( lokal ) til Namamugi station. Herfra tager det cirka 10 minutter at gå derhen. Med Negishi Line ( Keihin Tohoku Line ) til Shin-Koyasu station, herfra tager det cirka 15 minutter at gå dertil.
Yokohama Landmark Tower ( 横浜ランドマ‒クタワ‒ ).
Landmark Tower er uden tvivl den mest markante bygning i Yokohama. Det er Yokohamas varetegn og fordi bygning er så høj som den er også et pejlemærke. Med sine 296,3 m er det den 2. højeste bygning i Japan. Abenobashi Terminal bygning i Osaka der er 300 m. er den højeste bygning.
Der er 71 etager i LT. De første 48 etager indeholder butikker, restauranter, klinikker og kontorer. Fra etage 49 til 70 er der et 4-stjernet hotel. På etage 69 ligger Sky Garden som er et obsavatorium med bar. Herfra er der den mest fantastiske udsigt over Yokohama og i klart vejr kan man også se Tokyo og Fuji.
På etage 71 er der 2 vibrations dæmpere, der skal hjælpe bygning i tilfælde af jordskælv. Det er en slags støddæmpere så rystelseren ikke er så voldsomme.
Jeg kommer tit i LT. 2 af mine ynglings restauranter ligger her. Sizzlers som er en amerikansk kæde restaurant der har den største salat bar jeg kender til. Den anden er en kinesisk restaurant. De sælger kun mabo dofu. men i forskellig variationer i forhold til hvor meget chili der er kommet i sovsen. Det er et rigtig flot shopping center med marmor og det hele. Der blev ikke sparet på noget da det blev bygget.
Nippon Maru ( 日本丸 ).
Nippon Maru er et skib der tilhører den japanske handelsflåde. Skibet er bygget i 1930 i Kobe og det er og bliver stadig brugt som træningsskib. Som aktiv skib har det sejlede det der svarer til 45 gange rundt om jorden, det er ret mange km. I dag ligger det for anker og er en del af Yokohama Port Museum. Lige ved siden af skibet ligger den bygning der huser Yokohama Port Museum. Jeg har tit gået forbi og synes det er et virkelig flot skib. Men jeg har faktisk aldrig købt en billet og været ombord. Det tror jeg skal laves om på i den nære fremtid og det samme gælder for museet. Jeg har 1 gang været så heldig at se kadetter på skibet hvor de har trænet i at sætte sejl. Det ser ret imponeret ud når alle sejl er sat på skibet.
Yokohama Sea Bass (横浜シーバス).
Når man er i Yokohama, hvor det maritime skinner så meget igennem, er man nødt til at tage en sejltur. Det er noget helt andet at se en by fra søsiden.
Der er en del muligheder for at opleve Yokohama fra søsiden. Den mest brugt er Sea Bass fra Yamashita Park. De stopper ved Pukarisanbashi Pier, Minato Mirai og til sidst Yokohama Station.
Vil man på nogen længere ture rundt i Yokohama Havn er det også muligt. Man kan købe en billetter til et cruise. Her er igen flere muligheder om det skal være med frokost, aftensmad eller et aften cruise uden noget.
Hikawa Maru ( 日本郵船氷川丸 ).
Hikawa Maru ligger i Yamashita Park. Det er et ganske almindelig skib fra slutningen af 1920’erne, men historien omkring skibet er imponerende og interessant. Skibet blev bygget af Yokohama Dock Company og modtageren var Nippon Yūsen Kabushiki Kaisha. Hun satte ud på sin jomfru-rejse den 30. september 1929 og ruten var Kobe – Seattle. Med øgenavnet The Queen of the Pacific er hun kendt for sin udsøgt mad, servering og stilfulde art deco indretning.
Den 1. december 1941 bliver hun lagt i dok og ombygget til et hospitals skib. Som hospitals skib deltager hun bl.a i slaget om Marshall øerne og Midway. Sårede japanere blev behandlet og sejlet hjem til Japan. Hun bliver alvorlig beskadiget 3 gang men alle 3 gange bliver hun repareret. Da krigen slutter er hun 1 af kun 2 japanske skibe der har overlevet. Hikawa Maru’s 2 søster skibe sank i henholdsvis 1943 og 44.
Efter krigen blev hun beslaglagt af den amerikanske hær og omdøbt til H-022. Hun blev brugt til at hjembringe japanske soldater fra det meste af syd-øst Asien. Herefter sejlede hun som et cargo skib indtil 1953. Fra 1953 genopstår hun igen som cruise skib og sejlede på sin vante rute mellem Yokohama og Seattle.
I 1961 bliver hun permanent lagt for anker i Yamashita Park. Til at starte med fungere hun som hotel og restaurant og senere kommer også et museum. I dag er der kun museum.
Vil man kun om bord på Hikawa Maru koster det 300 yen ( cirka 18 dkr ). Man kan også købe en combi billet der giver adgang til Yokohama Maritime Museum for 500 yen ( cirka 30 dkr ).
Der er åben hver dag undtagen mandag. Hvis mandag er en japanske helligdag er der åben og lukket om tirsdagen.
Osanbashi Pier ( 大さん橋ふ頭 ).
Osanbashi Pier er en internationelle passager terminal. Det er her langt de fleste krydstogtskibe ligger til, forudset at de kan komme under Yokohama Bay Bridge. Nogen krydstogtskibe er i dag så store at selv på det højeste punkt vil de ramme broen. Eks. kan Queen Elizabet kun komme under broen ved absolut lavvande og med sænket skorsten. Alligevel er det under 1 meter hun har at give af når hun skal under broen. Dem der ikke kan komme under broen ligger til ude ved Daikoku Pier. Her er det ikke alle steder der er åben for publikum, det er nemlig en del af industri havnen. Men Osanbashi pier er åben for offentligheden hele tiden og det er et dejligt sted for en gå-tur. Udsigten til Yokohama skyline er nok den absolut bedste herfra.
Osanbashi Pier er 400 meter lang og formet som dækket på et skib. Neden under er der butikker og paskontrol. I klart vejr kan man se helt til Tokyo og Sky Tree. Står man på et bestemt sted kan man skimte Fuji mellem de høje bygninger.
Yamate ( 山手 ).
Yamate er et område i Naka-bydelen som også kaldes for diplomat-kvarteret. Det skyldes at det var her mange udenlandske diplomater boede da Japan åbnede op for omverden. Yokohama blev en vigtig handels og havne-by. I dag kan man besøge mange af disse huse med flotte anlagte haver. Huset hvor det italienske konsulat lå og huset hvor den britiske konsulent boede er det mest populære. Man finder også Berrick Hall og Ehrismann Resident i området. Det er store huse der tilhørte velhavende købmænd i starten af 1900-tallet. I dag er husene åben for publikum og fortæller historien om da udlændingene kom til Japan.
Desuden ligger der en del kristne kirker og internationale skoler i området. Det er et hyggeligt område med mange små cafeer i mange af de gamle vestlige inspireret huse.
Bedste spisesteder.
Det siges at den japanske ret Sukiyaki stammer fra Yokohama. Sukiyaki er en meget populær vinterspise der laves i en såkaldt hotpot. Sukiyaki består af oksekød i tynde skiver, tofu, forårsløg, kinakål, shiitake eller enokitake ( svampe ), shungiku ( krysantemum blade ) og konnyaku. Det kan bedst samlignes med en form for glasnudler. Det hele skal simre i en sauce af soya, mirin og sukker. Så selvfølgelig skal man spise sukiyaki når man besøger Yokohama. Der findes rigtig mange restauranter hvor man kan få sukiyaki. Lige fra high class restauranter hvor det er med wagyu oksekød til restauranter med mere overkommelige priser.
Den absolut mest populære sukiyaki restaurant er Ningyocho Imahan og den ligger på 8. etage i Takashimaya på Yokohama station. Her er start-prisen for kun sukiyaki 5445 yen ( cirka 330 dkr ). Den dyreste menu som er inklusiv forret, sashimi og dessert koster 13.915 yen ( cirka 836 dkr ). Her snakker vi priser pr. person. Det er ret dyrt, men tro mig når jeg siger at det er virkelig godt. Og ja, det er wagyu beef der her serveres.
Yokohama China Town ( 横浜中華街 ).
ChinaTown har rigtig mange restauranter, lige fra små boder hvor man står og spiser på gaden til high class restauranter. Her finder man mad fra alle egne af Kina. Lige fra det spicy sydlige køkken til det lidt mere milde nordlige køkken og fra Hong Kong og Taiwan. Jeg vil især anbefale at købe nikuman. Det er en boller med forskelligt kødfyld der er dampet og som er nem at gå og spise i hånden.
Yokohama station ( 横浜駅 ).
Yokohama station har nok den største koncentration af restauranter til enhver pengepung. Der er mindst 4 store shopping centre, der alle har 2-3 etager kun med restauranter. Rundt omkring i de nærliggende gader buner det også med restauranter og izakayaer. Det er en slags japansk pub hvor man både spiser og drikker.
Yokohama Landmark Tower ( 横浜ランドマークタワー ).
LT er et andet populært spisested. Her finder man japanske, asiatiske og vestlige restauranter. Jeg holder meget af LT for her ligger mange gode restauranter. Blandt mine favortter er Sizzlers som er en buffet restaurant har en helt fantastisk salatbar. Lige på den anden side af LT ligger Queens Mall, her finder man bl.a. Hard Rock Cafe hvis man er blevet træt af japansk mad og har brug for en burger.
I Queens Mall ligger en anden af mine favorit restauranter. En indisk restaurant der hedder Khazana. Til frokost har den den store indiske buffet med 4 forskellige slags curry og alt hvad der hører til. Til aften har de servering fra menu-kort. Sidder man foran i restauranten kan man sidde at følge med i hvad der foregår ude i køkknet. Jeg kan godt lide at der er åbent på den måde. Så kan man se hvad kokkene laver og få en bedre fornemmelse af hvordan hyggiejnen er.
Andre muligheder.
Mangler man steder at spise er det bare at søge hen til de større stationer og shopping malls. Der er masser af restauranter omkring stationerne og stort set alle shopping malls har mindst 1 etage kun med restauranter.
Vil man gerne spise ramen kan især Shin-Yokohama Ramen Museum anbefales. Her kan man spise nudler som de tilberedes i alle egne af Japan. Det kan godt være lidt tricky at bestille nudler i Japan for mange restauranter har ikke et menu-kort. Man køber en billet i en automat og den giver man så til tjeneren eller direkte til kokken. De forskellige nudel menuer de tilbyder står kun på japansk på automaten. Nogen gange kan man dog være heldig at der er små billeder af hvad de tilbyder.
Bedste museer.
Jeg indrømmer blankt jeg ikke er den største museumsgænger. Når jeg hører ordet museum er det første jeg tænker på endeløse hvide sterile gange fyldt med billeder. Ikke et ondt ord om kunst-museer overhovede. De kan, for mig, bare godt være ret store og uoverskuelige. Det er nok den væstligeste grund til jeg aldrig rigtig har været den store museums entusiast.
Jeg har dog gennem tiden besøgt en del museer. Både her i Japan, Danmark og andre lande jeg har besøgt. Men jeg foretrækker dem i mindre størrelse. Jeg er dog i de seneste par år blevet interesseret i at besøge national museer. Jeg har bare også erkendt at jeg aldrig kommer igennem det hele på en gang. Men nu findes der jo heldigvis andre former for museer end lige kunst museer. Dem kan jeg til tider godt lokkes med ind på. Især hvis det har noget med modstandsbevægelsen, vikingetiden eller lokal historie at gøre.
Men der findes en del museer her i Yokohama der fortæller om en bred vifte af områder og historie.
Cup Noodle Museum ( カップヌードル ミュージアム).
Dette er nok det mest populære museum i Yokohama. Museet er dedikeret til opfinderen af insta noodles og cup noodles, Momofuku Ando, der var en japansk-taiwanesisk opfinder og forretningsmand.
Her kan man dykke ned i verden omkring japanernes ynglingsspise nudler og lære om hvordan han opfandt insta nudler. Man kan spise nudler og lave sin helt egen cup noodle man kan tage med hjem som en souvenir.
Har man fået lyst til at besøge cup noodle museum og lære mere om denne populære spise finder man museet i Minato Mirai. Det lige næsten lige over for Cosmo World, hvor det store pariserhjul er.
Man skal dog lige være opmærksom på at man ikke kan købe indgangsbilletten på selve museet, den skal købes i en Lawson Kiosk hvor de har en billet automat.
Selve entre billetten koster 500 yen ( cirka 30 dkr ). Vil man lave sin egen cup noddle koster det en merpris på 400 yen ( cirka cirka 24 dkr ). Desuden er der også merpris på Chicken Ramen Factory på 800 yen ( cirka 48 dkr ), Noodles Bazaar på 200 – 400 yen ( cirka 12 – 24 dkr ) alt efter hvilken menu man bestiller og Cupnoodles Park på 400 yen ( cirka 24 dkr ). Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor de ikke har en entre billet der er incl. det hele og det kan hurtig blive en dyr fornøjelse.
Men trods alle de ekstra priser på mange områder er det et af de mest populære museer i Yokohama.
Der er åben hver dag, undtagen tirsdag, fra kl. 10 – 18, entre døren lukker kl. 17. Hvis tirsdag er en japansk helligdag er der åben, men lukket dagen efter forudset det ikke også er en helligdag. Der er også lukket i Nytårs dagene.
Shin-Yokohama Raumen Museum (新横浜ラーメン博物館).
Det her er faktisk et museum jeg synes er ret godt. Nudler er ikke bare nudler i Japan. De laves på mange forskellige måder og skæres i forskellige tykkelser. Ramen er i modsætningen til cup nudler frisklavet nudler.
Det er lidt ligesom en tidsrejse at besøge dette museum. Man går ind i en elevator og når man træder ud igen er man tilbage i 1958. Man gå rundt i små gader med butikker der ser ud som de gjore i 1958. Der sælges også produkter fra samme tidsperiode. Den største attraktion er de 9 restauranter der sælger ramen fra forskellige egne af Japan. Har man lyst til at prøve kræfter med selv at lave nudler er det også muligt mod ekstra betaling.
For at komme til dette museum skal man tage Yokohama Metro til Shin-Yokohama station og gå ud af udgang 8 så tager det kun et par minutter at nå til fods.
Entre billetten koster 380 yen ( cirka 23 dkr ).
Der er åben hver dag fra 11 – 22, sidste order i restauranterne er 30 minutter før lukketid.
Yokohama Art Museum ( 横浜美術館).
Yokohama kunst museum er et af de største museer i Yokohama. Der er 7 gallerier med forskellige former for kunst der løbende bliver udskiftet med nye udstillinger af både nye kunstner og mere kendte og etableret kunstner. Der afholdes også en del events i løbet af året så som foredrag om forskellige kunstner og stilarter. Desuden er der undervisning i at tegne/male både for børn og voksne.
Museet har åben hver dag undtagen torsdage fra kl. 10 – 18.
Entre billetten koster 500 yen ( cirka 30 dkr ), men special udstillinger er ofte ikke incl. i den pris.
Museet ligger stort set lige ved siden af Landmark Tower hvis man drejer ned af den lange allé der starter på pladsen mellem Landmark Tower og Queens Mall.
Nissan Global Headquarter Gallery ( 日産グローバル本社ギャラリー).
Er man bil entusiast er galleriet i Nissans hovedekvarter et absolut must. Her kan man se alle de nyeste modeller. Mange af dem må man ligefremt prøve at sidde i før man bestemmer sig for om det er den man skal have. Den afdeling jeg synes er mest interessant er afdelingen med veteran biler. Det er bare sjovt at se hvor meget biler har udviklet sig gennem tiden.
Der er gratis adgang alle ugens dage fra 10 – 20 og skulle man gå hen at blive sulten af at kigge på alle de biler så er der også en lille cafe, hvor man kan stille den værste tørst og sult. Det tager cirka 5 minutter at gå fra Yokohama station og hen til galleriet.
Yokohama Silke Museum ( 横浜シルク博物館).
Silke industrien i Japan er og har været en rigtig stor del af den økonomiske udvikling. Japansk silke har ry for at være af den fineste og højeste kvalitet. Dette fine museum foræller om silkens historie i Japan. Det blev åbnet i 1959 i de tidligere Jardine Matheson & Co, et britisk handelsfirma. Bygningen er også kendt som English House No. 1. Museet indeholder uvuderlige håndvævet kimonoer fra Edo-perioden og man kan lære om hele processen fra silkeormen til det bliver spundet, farvet og til sidst vævet til det fineste tørklæde, skjorte eller noget helt trejde. De har en permanent udstilling samt en skiftende udstilling der fortæller om silke i hele verden, men mest fra landene og byerne på silkeruten fra Asien til Europa.
Der er åben fra kl. 9.30 – 17.00, entreen lukker kl. 16.30, alle dage undtagen mandag. Hvis mandag er en japansk helligdag er der åben og lukket dagen efter i stedet for.
Entre billetten koster 500 yen ( cirka 30 dkr )
Silke museet ligger i det store kryds der fører op til Osanbashi Pier bare på den modsatte side. Den tætteste station er Nihon-Odori og her skal man tage udgang nr. 3. Herfra tager det cirka 3 minutter at gå derhen.
Hara Model Railway Museum ( 原鉄道模型博物館).
Nobutaro Hara er lidt af en legende i Japan når det kommer til model tog. Siden hans barndom har han været fascineret af tog og samlet på model tog. En samling der i dag rummer over 6000 model tog fra hele verden og samtidig er en af de største samlinger i verden.
Det er kun naturligt at han valgte at ligge hans museum for tog i Yokohama da det også var herfra Japans første tog kørte. I september 1872 åbnede Japans første jernbane nemlig og toget kørte fra Yokoham til Shinagawa i Tokyo.
Museet indeholder model tog fra hele verden og andre effekter med relationer til tog og jernbaner. Desuden er der en stor model bane med bygninger og tog der køre rundt.
Museet har åben fra kl. 10 – 17, entreen lukker kl. 16.30 hver dag undtagen tirsdag. Hvis tirsdag er en japansk helligdag er der åben og lukket dagen efter.
Entre billetten koster 1000 yen ( cirka 60 dkr )
Museet ligger på 2. etage i Mitsui Bygningen som ligger lige ved siden af den bygning der huser Nissan Global Headquarter Gallery.
Mitsubishi Minatomirai Industrial Museum ( 三菱みなとみらい技術館).
Dette museum har industri og teknologi i højsædet. Museet råder over 2 etager der er delt ind i forskellige zoner, Land – Hav – Himmel og Det Ydre Rum. Land-zonen fokusere på grøn energi og teknologi, Hav-zonen fokusere på undervandsbåde og boringer i havet, Himmel-zonen fokusere på flyvemaskiner og Det Ydre Rum-zonen fokusere på rumraketter. Det er også et aktivitets museum så der er mange ting man kan prøve samtidig med man lære om teknologi og videnskab.
Den nærmeste station er Sakuragicho station. Herfra tager det cirka 8 minutter at gå hen til museet der ligger næsten lige ved siden af Landmark Tower.
Museet har åben fra kl. 10 – 17, entreen lukker kl. 16.30, hver dag undtagen tirsdag. Hvis tirsdag er en japansk helligdag er der åben og lukket den næste dag.
Entre-billetten koster 500 yen ( cirka 30 dkr. )
Bedste shopping steder.
Enhver japansk by med respekt for sig selv har tons af shopping centre og af en eller anden grund bliver de ved med at bygge nye. Jeg spekulere ofte på hvordan alle disse shopping centre kan blive ved med at have åben men det kan de altså. Mange af disse shopping centre indeholder ikke kun butikker men også supermarkeder, restauranter, biografer og meget andet. Så hvis man er til shopping og shopping centre så er Japan det helt rigtig sted at besøge. Men det kan hurtig blive en dyr fornøjelse for langt størstedelen af disse butikker ligger ikke i den billige ende.
Yokohama Station (横浜駅).
Tro det eller ej, men Yokohama station er et shopping mekka uden lige. Her finder man Bay Quarter, Joinus, Sogo og Takashimaya bare for at nævne et par stykker. Det er alle shopping centre der er forbundet med hinanden via gangbroer eller undergrunds passager. Man behøves ikke at skulle udenfor i tilfælde af regn. Men det kan godt være lidt af et mareridt at finde rundt for det er temmeligt stort. Det tog mig næsten 2 år inden jeg kunne navigere Yokohama station uden at fare vild, men nu har jeg stort set ingen problemer mere.
Mitsui Outlet Park Yokohama Bayside ( 三井アウトレットパーク横浜ベイサイド).
Dette outlet mall ligger i smukke omgivelser ved en af lystbådehavnene. Her kan man finde gode tilbud på især sportsmærker som Adidas, Nike og Puma, men også mange andre tøjmærker er at finde blandt de cirka 150 butikker. Efter ombygningen der har stået på de sidste 2 år er der også åbnet et restaurant område hvor flere restauranter har ude-servering,lige foran lystbåde havnen, så man kan sidde og følge med i livet på kajen.
Red Brick Wearhouse ( 赤レンガ倉庫).
Midt i hjertet af Minato Mirai ligge de 2 store røde bygninger der før var told bygninger. I dag huser de et shopping mekka for især krydstogt gæster der besøger byen i et begrænset tidsrum. Det er især et godt sted at købe original Yokohama souvenir hvis man heller vil købe få souvenirs men i en bedre kvalitet. Og så er det bare et rigtig hyggeligt område at gå rundt i.
Colette Mare, Landmark Tower og Queens Square ( コレットマーレ、ランドマークタワー、クイーンズ・スクエア).
Sakuragicho station er et andet område der er enhver shopaholics drøm. Lige når man kommer ud fra Sakuragicho station ligger Colette Mare. Her finder man alt inden for trendy butikker, øko butikker og flere mærkevare butikker. Tager man rulletrappen op og går over gangbroen kommer man direkte til Landmark Tower, efter min mening er det flotteste shopping center i Yokohama. Går man gennem LT og ud kommer man til en plads med en stor skulptur som jeg mest af alt synes minde om en rutchebane. Lige på den anden side af pladsen ligger Queens Square som er 2 tårne der er forbundet med hinanden. Her kan man uden tvivl sagtens få en regnvejrs dag til at gå med shopping og spise sig gennem de mange restauranter og cafeer der findes i alle 3 shopping centre.
World Porters (ワールドポーターズ).
Lige ved siden af forlystelses parken Cosmo World ligger World Porters. 7 etager med butikker, restauranter fra hele verden og en biograf med 8 sal. World Porters er især populær for sin Hawaiian Town med butikker og restauranter fra japanernes favorit destination Hawaii. Her finder man også et meget stort område med spiselig souvenirs der er pakket ind i gaveæsker.
Motomachi Shopping Street ( 元町ショッピングストリート).
Dette er den første vestlige inspireret shopping gade i Yokohama. Den ligger tæt på Yamate området. I starten var den mest ment for vestlige folk bosat i Yokohama. I dag ser man mest japanere shoppe her og gaden har ry for kun at være for de rige. Det er da også et ret dyrt sted, men en tur ned af gaden kan også være en oplevelse i sig selv.
Bedste steder at se kirsebær blomster.
Der er rig mulighed for at se kirsebær blomster i Yokohama. Her er mange steder med store koncentrationer af kirsebær træer og med undtagelse af få steder er de ganske gratis at opleve. Kirsebær blomsterne springer som regel ud i starten eller midten af april. Det kommer helt an på vejret og hvor mild eller hård vinteren har været. Men her i Yokohama og Kanto området er april det bedste tidspunkt hvis man vil opleve kirsebær blomsterne.
Sakura-dori (桜通り).
Et område på cirka 500 meter i hjertet af Minato Mirai med store gamle kirsebær træer på hver side af Kisamichi promenaden. Her er flere forskellige arter. Mørke lyserød, sart pink og hvide kirsebær blomster der når de blomstre danner en helt særlig ramme foran Landmark Tower. Jeg holder virkelig meget af at gå en tur her når de er i blomst. De gør noget helt særligt for området og her er altid mange mennesker når de blomstre.
Ookagawa floden (大岡川).
Ookagawa floden løber gennem Yokohama og er et andet meget populært udflugtsmål, hvis man vil se kirsebær blomsterne. Der står over 200 træer langs floden på begge sider. Når de er i blomst er der mulighed for at sejle på floden langs træerne. Når blomsterne begynder at falde af bliver floden helt lyserød. Jeg går ofte en tur her når de er i blomst og ind til Yokohama station, det er en meget smuk tur.
Kamonyama Park (掃部山公園).
Denne mindre park ligger cirka 15 minutter op af bakken bag ved Sakuragicho station. Der er en rigtig god udsigt ud over Yokohama. Stedet er mest populært når kirsebær blomsterne er sprunget ud. Hele parken er omringet af store gamle kirsebær træer og mange mennesker kommer her op for at holde picnic.
Yamashita Park (山下公園).
Denne populære park indeholde ikke kun en rosen have, men også mange kirsebær træer af forskellige arter. Her er altid mange mennesker når de forskellige blomster står i fuld flour. Det er altid et besøg værd, om ikke andet så for at se det kirsebær træ der ligener en hænge pil. Det er rigtig flot og en af mine ynglings kirsebærtræer.
Sankeien Garden ( 三渓園).
Sankeien er legendarisk for sine mange kirsebær træer der står langs den ene side af den store sø. Står man for enden af søen kan man få et billede med søen, kirsebær blomsterne og pagoden i baggrunden. Står man på den modsatte side af søen kan man på en klar dag se blomsterne spejle sig i vandet. Når kirsebærtræerne blomstre kan man også besøge parken om aften og se dem oplyst. Normalt lukke Sankeien klokken 17.
Negishi Forest Park (根岸森林公園).
Med over 350 kirsebærtræer er Negishi Park et populært udflygtsmål for familier at holde picnic, især i weekender. Med de store grønne arealer, hvor der virkelig er plads til at løbe rundt og lege, forstår man jo godt at det er et ynglingssted for mange i Yokohama.
Kanazawa Natural Park-Zooligical Garden (金沢自然公園・金沢動物園).
Denne zoologiske have har andet end dyr. Det er også en natur park med over 2000 kirsebær træer fordelt rundt om i parken. Det er en dejlig park der ligger ude i et stort natur område og dyrene har store områder de kan bevæge sig rundt på.
Mitsuike Park (三ッ池公園).
Sammen med Sankeien er denne park en af de mest populære at opleve kirsebær træer. Her er mere end 1600 kirsebær træer fordelt over mere end 70 forskellige sorter. Det er et meget populært sted for familie picnic. Især i områderne omkring de 3 søer er der mange kirsebær træer der på en klar dag spejler sig i søerne.
Bedste steder at opleve efterårets farver.
Efterår er noget helt specielt når træerne begynder at skifte farve. Mange parker og haver er tilplantet så der er noget at nyde stort set hele året rundt. Det en stor fornøjelse at komme tilbage til de samme steder året igennem, for omgivelserne er så forskellig alt efter årstiden.
Sankeien Garden ( 三渓園 ).
Det er umuligt at sige hvornår parken er flottest, forår eller efterår. Det må komme an på hvilken årstid man bedst kan lide. Når efterårets farveskift når Kanto og Yokohama i slutningen af november og starten af december finder man hele farvepaletten af røde, gule og orange træer her. Første gang jeg oplevet efteråret her kan bedst beskrives med ordet fortryllende, hvilket også er grunden til at jeg holder så meget af netop Sankeien.
Yamashita Park Avenue ( 山下公園アベニュー ).
Kan man lide farven gul er gaden der går langs med Yamashita Park det helt rette sted. Her står en række af ginko træer der hvert år midt i november skifter til gul. Det er ikke nyplantet træer, med derimod store gamle træer der bliver passet og plejet efter alle kunstens regler så der ikke gå sygdom i dem. Der ville simpelthen blive et ramaskrig uden lige, hvis der skete de træer noget for det er nok nogen af de flotteste træer i Yokohama. Indtil jeg kom til Japan havde jeg aldrig set et ginko træ. Jeg ved ganske enkelt ikke om de findes i Danmark. Men jeg er så glad for at have stiftet bekendskab med dem, for jeg synes, det er så flotte nogen træer også selv om frugten fra træerne lugter noget så forfærdeligt af rådenskab.
På en sidegade lige før Yamashita Park Avenue ligger Nihon Odori der også har lange rækker af ginko træer på hver side af vejen.
Kanazawa Natural Park – Zoological Garden ( 金沢自然公園・金沢動物園 ).
Denne natur park og zoologiske have har andet end dyr at byde på. Om efteråret forvandles området til et farveorgie af en anden verden og det bliver et yndet familie udflugtsmål. Man finder her over 400 træer der er specielle for efteråret lige fra ginko, ahorn og kinesiske tagltræer, der får den smukkeste røde farve.
Mitsuike Park ( 三ッ池公園 ).
Denne store park med sine 3 søer er helt klart også et besøg værd om efteråret. Ikke kun for at opleve træerne, men også de mange forskellige blomster der stadig er i blomst eller først begynder at blomstre ud på efteråret.
Nogeyama Park – Zoological Garden ( 野毛山動物園 ).
Denne mindre park ligger oppe i et bolig område omkring 10-15 minutters gang fra Sakuragicho station. Her kommer ikke så mange mennesker og man kan ofte opleve at have parken for sig selv. Med mindre man går ned til det område hvor der er en lille zoologisk have. Her er der ofte fyldt med mødre og deres børn.
Negishi Forest Park ( 根岸森林公園 ).
Endnu en favorit blandt folk i Yokohama. Parken er især kendt for sine store ginko træer og man kan ofte se, især ældre, mennesker gå at samle ginko frugterne op for de er nemlig spiselig. Man finder også mange japanske zelkova træer her som får en organge-gul farve om efteråret.
Shomyoji Tempel ( 諸みょじ ).
Dette tempel ligger i det sydlige Yokohama. Den store have i Jodo stil med den store sø i midten er fantastisk. Der går en rød bro over søen og man har en vidunderlig udsigt fra broen. Bag ved templet kan man gå op i bakkerne, hvor fra man i klart vejr kan se helt ned til Yokosuka. Der er en lille vandresti som tager omkring 20 minutter at gå og som er udsigten værd at gå. Dog er det ikke bakken der er hovede attraktionen om efteråret. Det er der imod de 2 store ginko træer der står på den ene side af søen. Det siges at mange af træerne i haven har stået her i op mod 800 år. Med den højde og tykkelse de 2 ginko træer har, er jeg tilbøjlig til at tro at de rent faktisk godt kan have en alder der er så gammel.
Bedste forlystelsesparker.
Der er ret mange forlystelsesparker og temaparker i Kanto området. De ligger stort set alle sammen uden for byområderne. Dem der ligger inde i byområderne er som regel mindre i størrelse.
Der er 2 forlystelsesparker i Yokohama. Den ene ligger meget centralt lige i hjertet af Minato Mirai og den anden ligger i den sydlige del af byen ude ved havet.
Cosmo World ( 横浜コスモワールド ).
Cosmo World ligger i hjertet af Yokohama i Minato Mirai området. Parken er mest kendt for det store Pariserhjul der er et af de største i Japan. Det er lyst op i neon farver og man kan se der fra stort set alle steder i down town Yokohama. Det tager 15 minutter at komme hele vejen rundt i Pariserhjulet. Fra toppen er der en helt fantastisk udsigt over det meste af Yokohama.
En anden populær attraktion i Cosmo World er Cliff Drop som er en rutchebane med en nedgang direkte i hul i en sø og hvor det giver et stort vandsprøjt når man kører igennem.
Hakkeijima Sea Paradise ( (八景島シーパラダイス).
Denne forlystelsespark ligger ude på en ø i den sydlige del af Yokohama. Det er ikke kun en forlystelses park, men også et stort akvarium. Selve forlystelses parken indeholder rutchebarner, karruseller og et af de der høje tårne hvor man langsomt bliver trukket op og så er der frit fald ned. Desuden er der restauranter og et hotel. Indgangen til selve forlystelses parken er gratis men det koster hvis man vil prøve nogen af attraktionerne.
Zoologiske haver og akvariumer.
Der findes 3 zoologiske haver og 2 akvariumer i Yokohama. Personligt har jeg det lidt svært med steder som disse. Jeg kan godt på den ene side forstå at det kan være nødvendigt at holde dyr i en zoo for at sikre at arten kan overleve. På den anden side så bryder jeg mig virkelig ikke om at se disse vilde dyr spæret inde i små bure og i nogen tilfælde lave forskellige tricks for at underholde mennesker. Jeg er udemærket klar over at det ikke er alle steder hvor dyrene lever under kummerlige forhold. At der faktisk er mange zoologiske haver der gør et kæmpe stykke arbejde for at dyrene har det godt og at arten ikke uddør.
Zoorasia (ズーラシア).
Dette er den største zoo af de 3. Den åbnede i 1999 og der er derfor tænkt på at dyrene skal have plads, hvilket de også har. Der er 8 områder i haven, Asiatisk tropisk skov, subarktisk, Oceaniske regioner, Centralt Asiatisk højland, japansk landskab, Afrikansk regnskov og den afrikanske savanne. Desuden er der et område hvor børn kan røre ved forskellige dyr så som mus og marsvin. Der er også et fugle show som finder sted ved den afrikanske savanne.
For at komme ud til Zoorasia skal man med en bus der går enten fra Tsurugamine eller Mitsukyo station på Sotetsu linjen. Man kan også tage Yokohama linjen til Nagayama station hvor der er en bus der går direkte til Zoorasia.
Haven har åben fra kl. 9.30 – 16.30 ( entreen lukker kl. 16 ) hver dag undtagen tirsdag. Hvis tirsdag er en japansk helligdag er der åben, men lukket dagen efter. Entre prisen er 800 yen ( cirka 48 dkr. )
Nogeyama zoo (野毛山動物園).
Denne zoo var den første der åbnede i Yokohama ( i 1951 ). Dengang lå den i udkanten af byen, i dag ligger den cirka 20 minutters gang fra Sakuragicho station. Den er ikke særlig stor og her bor omkring 100 forskellige dyr hvor af de røde pandaer er hovede attraktionen. Desuden er Nogeyama zoo en af de meget få zoo i verden der har en Kagu som er en fugl der kun findes på øen Ny Kaledonia.
Der er åben fra kl. 9.30 -16.30 ( entreen lukker kl 16 ) hver dag undtagen mandag. Hvis mandag er en japansk helligdag er der åben og lukket dagen efter.
Kanazawa Zoo (金沢動物園).
Denne zologiske have ligger midt inde i en natur park. Hvis man går vandre-ruten Kanazawa-bunko til Kamakura vil man cirka halvvejs passere forbi indgangen til Kanazawa Zoo. Lige uden for indgange er der drikke-automater og toiletter man kan benytte inden man går videre.
Vælger man en tur ind i selve haven kan man opleve dyr fra Nord Amerika, Eurasien, Oceanierne og Afrika. Da det både er en natur og dyrepark er der træer og planter alle steder, især til glæde for dyrene. Det ligger i et dejligt stille område, hvor dyrene ikke bliver stresset af by og motot støj.
Kanazawa Zoo har åben fra kl. 9.30 til 16.30 ( entreen lukker kl 16 ) hver dag undtagen mandag, hvor der er lukket. Er mandag en japansk helligdag er der åben og lukket den efterfølgende hverdag i stedet for. Entre prisen er 500 yen ( cirka 30 dkr ). Har man ingen bil kan man tage Keikyu bus nummer 1 fra Kanazawa-bunko station til Natsuyama Sakaue busstop, cirka 10 minutters kørsel og gå op til indgangen af haven/parken, cirka 3 minutter.
Hakkeijima Sea Paradise (八景島シーパラダイス).
Dette akvarium med forlystelses park er ud over DisneyWorld og Universal Studios i Osaka en af de mest besøgte attraktioner i Japan. Her kan man se fisk og møde alle mulig havdyr fra pingviner, søløver, skildpadder og hvalhajer. Akvariet og forlystelses parken ligger ude på en ø i det sydlige Yokohama og det tager cirka 30-60 minutter at komme derned med tog fra downtown Yokohama alt efter hvilken rute og tog man tager.
Der er ret mange akvariumer i Japan og har man kun tid til at besøge 1 kan jeg helt klart anbefale at det bliver Sea Paradise.
Sea Paradise har åbent mandag til fredag fra kl. 10-17 og lørdag/søndag fra kl. 10-19.
Priserne for Sea Paradise kan godt være lidt forvirrende for priserne kommer an på hvad man vil have adgang til.
Man kan købe 3 forskellige billetter. Et 1-dags pas giver adgang til de 4 akvarier og forlystelses parken. Det koster 5200 yen ( cirka 312 dkr ) pr. person.
Køber man et akvarie-pas har man adgang til akvariet og ikke forlystelses parken. Det koster 3400 yen ( cirka 204 dkr. ) pr. person.
Køber man et Pleasure Land Pas har man adgang til forlystelses parken og ikke akvariet. Det koster 3100 yen ( cirka 186 dkr. ) pr. person.
Så hvis man ved, man vil begge dele kan det prismæssigt bedst betale sig at købe et dags-pas der giver adgang begge steder.
Man har desuden mulighed for, på bestemte dag hver månede, at købe et aften-pas hvor man kan kommer og opleve de 4 akvarier efter lukketid. Disse billetter kan kun købes via computer.
Den nærmeste station til Sea Paradise er Hakkeijima station på Sea Side Linjen.
Yokohama for børn.
Selv om Yokohama er en moderne storby er det også en børnevenlig storby. Stort set alle museer har en eller anden form for børneafdeling. Indkøbscentrer har en børneafdelign, hvor man kan aflevere sine børn mens man shopper eller bare har brug for en times ro og afslapning. I rigtig mange af byens parker findes der legepladser og restauranterne har børnemenuer. Mange familie restauranter giver ligefremt børn et lille stykke legetøj de kan lege med og tage med hjem. Der findes en del legelande og andre seværdigheder der er beregnet mest til børn.
Anpanman Museum (アンパンマンミュージアム).
Tegnefilms figuren Anpanman er meget populær, især blandt børn. Anpanman er en superhelt, hvis hovede er lavet af et specielt japansk brød der hedder anpan. Anpan er en bolle af hvidt hvedemel og inden i er der en creme/pasta lavet af røde bønner. Anpanman har den egenskab, at han kan give folk der sulter mad ved at lade dem spise lidt af hans hovede. Brødet anpan og superhelten Anpanman er utrolig populær blandt børn. Det startede som en tegneserie i 1973 og det fortsatte indtil 2013 hvor skaberen af Anpanman døde. Men er ens børn til manga er det helt klart et besøg værd.
Anpanman museet er åbent hver dag fra kl. 10 – 17, entreen er åben indtil kl. 16 og entre billetten koster 2200 yen ( cirka 132 dkr ), børn under 1 år er gratis.
Museet holder kun lukket 1. januar. Nærmeste station er Shin-takashima på Minatomirai Linjen, derfra er der cirka 3 min. gang. Man kan også gå fra Yokohama station ( øst udgang ), derfra er det cirka 10 min. gang.
PuChu (プチュウ).
PuChu er et indendørs legecenter der ligger på 4. etage i AsoBuild bygningen nær Yokohama station. Der er 5 zoner beregnet til forskellige alders-grupper, lige fra baby og op til 12 år. Der er alt lige fra bassiner fyldt med boldte, rutchebaner og klatrebaner. Jeg har hørt det er lidt af et børne mekka og meget populært blandt børnefamilier.
PuChu er åben hver dag fra 10 – 19.30, sidste entre er kl. 18.00.
Entre prisen pr. voksen er 500 yen ( cirka 30 dkr. ). 60 min. pas til børn koster 1500 yen ( cirka 90 dkr. ), 90 minutter pas koster 2000 yen ( cirka 120 dkr. ) og et dags-pas koster 2500 yen ( cirka 150 dkr. )
Nærmeste station er Yokohama station, østudgang. Herfra er det cirka 2 min. gang.
PuChu henvender sig til børn op til 12 år.
Årlige begivenheder.
Der findes en del begivenheder her i Yokohama året rundt, lige fra religiøse til kulturelle begivenheder. Min personlig favorit er det kinesiske nytår i februar. Jeg holder meget af dragedansen og de flotte farverige kustumer. Men jeg kan også godt lide når vinter belysningen bliver tændt i slutningen af november og frem til februar. De spreder lyd og glæde i en kold og mørk tid.
Yokohama Port Festival (横浜開港祭).
Denne festival afholdes som regel i weekenden så tæt på den 2. juni som muligt. Den 2. juni 1859 åbnede havnen i Yokohama for handel med udenlandske skibe fra Amerika, Holland, Rusland og England og det er det man markere ved denne festival. Festivalen finder sted nede på havnen i Minatomirai området og der er sang, musik og fyrværkeri.
Det kinesiske Nytår (旧正月).
Hvert år afholdes der kinesisk nytår i China Town. Begivenheden løber som regel over 1 uge med den store parade i weekenden, hvor der er løve og drage dans og akrobatik.
Datoen for det kinesiske nytår skifter hvert år, men det er altid i starten eller midt februar.
Pikachu Outbreak (ピカチュウ大集合).
Pokemon er skabt i Japan. Så selvfølgelig er der nødt til at være en festival hvor man tilbeder Pikachu og Pokemon generalt. Festivalen er i starten af august og varer 1 uge hvor man flere gange hver dag kan se parader af dansende Pikachu rundt om i Minatomirai området.
Oktober fest (オクトーバーフェスト).
Yokohama oktober festival er den største øl festival i Japan med over 100 forskellige øl fra hele verden men især Tyskland incl tyske øl der normalt ikke sælges i Japan.
Yokohama oktober festival afholdes ved Red Brick Wearhouse og varer i cirka 17 dage.
Vinter Illumination (ウィンターイルミネーション).
Vinter belysning lyser virkelig byen op i de mørke måneder. Alle shopping malls, åbne pladser og parker har en eller anden form for vinter belysning. Det er meget amerikansk inspireret, men det er alligevel super hyggeligt at gå rundt og nyde lysene og så er det bare så dejligt at de ikke bliver taget ned lige efter nytår, men får lov at blive hængende indtil St. Valentines Day.
Offentlig transport.
Yokohama station er den største station i Yokohama. Det er også her alle toglinjerne krydser hinanden og kører til Tokyo og oplandet omkring Yokohama. Yokohama er en af de travelste stationer i metropol-området med omkring 800.000 mennesker igennem billet-tælleren hver dag. Fra Yokohama station kan man kommer stort set alle vegne i Japan, bare man ved hvor man skal skifte tog.
Den totale forvirring.
En ting der altid har været meget forvirrende for mig vedrørende toge i Japan er, at en toglinje ofte skifter navn, når den krydser en kommunegrænse. Hvis et tog starter i Yokohama og kører til eks. Saitama kan toget have 3 navne alt efter om toget kører i Kanagawa, Tokyo eller Saitama.
I starten troede jeg det betød jeg skulle skifte tog. Jeg brugte meget tid på at rende rundt og kigge efter det tog jeg lige havde været på. Heldigvis forstod min mand problemet og forklarede mig omkring de forskellige tog linjer.
De skifter navn fordi det ikke er samme firma der driver dem i de forskellige kommuner de kører igennem. Nogen linjer er meget gamle, men er løbende blevet udvidet og forbundet med andre linjer. De forskellige firmaer har ikke kunne blive enig om hvad tog linjen skulle hedde og derfor kan den samme toglinje have flere navne alt efter hvilken kommune den kører i. Totalt ulogisk og ikke særlig brugervenligt hvis man spørger mig.
Lokal, Rapid eller Express ?
En anden ting jeg også var meget forvirret over i starten var om det var et lokalt eller express tog og hvad forskellen var. Men samme linje kan godt have flere forskellige tog. Man kører med følgende tog kategorier.
Lokal: stopper ved alle stationer.
Rapid: stopper ved cirka hver 2. til 3. station.
Express: stopper ved cirka 4. til 5. station.
Limited express: stopper kun ved de store stationer.
Der er generalt ingen prisforskel på lokal, rapid og express, men limited express koster ekstra at benytte. Ekstra prisen afhænger af hvor langt man rejser, men mellem 500 yen ( cirka 30 dkr ) og 4000 yen ( cirka 242 dkr ) er normalt.
Tokyu Toyoko Line.
Denne linje kører mellem Yokohama og Shibuya i Tokyo. Tokyu line starter ved Motomachi Chukagai station og køre hele vejen op til Shibuya. Der er 3 forskellige tog, en lokal der stopper ved alle stationer, en express der stopper ved cirka 2-3 station og en limited express der kun stopper ved de større stationer. Fra Shibuya station skifter toget navn til Fukutoshin Line der kører op til Wakoshi i Saitama.
JR Tokaido Line.
Tokaido line starter fra Tokyo station og kører helt ned til Atami station i den lille by Atami i Shizuoka. Den stopper kun ved 2 stationer i Yokohama, Yokohama station og Totsuka station.
JR Yokosuka Line.
Dette tog kører mellem Tokyo station og Kurihama station i det sydlige Kanagawa. Der er 5 stationer i Yokohama, Tsurumi, Yokohama, Hodogaya, Higashi-Totsuka og Totsuka station. Herfra fortsætter det til Kamakura og videre ned til byen Yokosuka.
JR Shonan-Shinjuku Line.
Dette tog kører fra Takasaki station i Gunma til Odawara station i Kanagawa. Toget stopper 4 gange i Yokohama. På Yokohama, Hodogaya, Higashi-Totsuka og Totsuka station. Dette er en af de længeste linjer i Kanto området da den kører gennem 4 kommuner, Gunma, Saitama, Tokyo og Kanagawa.
JR Keihin Tohoku Line.
Denne linje kører mellem Ofune station i Kamakura og Omiya station oppe i Saitama. Denne linje har mange stop i selve Yokohama, men også Tokyo og benyttes derfor af rigtig mange. Især morgen og aften myldertiden kan godt være lidt af et mareridt.
Keikyu Keihinkyuko Line.
Dette tog tilhører Keikyu Line og er et express tog der går direkte til Haneda Lufthavn, hvor der er en station både ved indenrigs og udenrigs terminalen.
Keikyu line har også et lokalt tog der kører mellem Uraga station nær Yokosuka og til Shinagawa station i Tokyo. Der er også et limited express tog der kører mellem Horino-Uchi station til Shinagawa og kun stopper 9 gange på strækningen. Dette tog er meget populært blandt folk der arbejder i Tokyo fordi det kun tager 32 mintter at nå til Tokyo fra det sydlige Kanagawa.
JR Tokaido Shinkansen.
Shinkansen har kun 1 stop i Yokohama, nemlig på Shin-Yokohama station inden det kører videre til Nagoya, Kyoto og Osaka.
Yokohama Subway.
Der er 3 metro linjer i Yokohama, Yokohama Municipal Subway og Minatomirai 21.
Yokohama Municipal Subway er mere kendt som blå og grøn linje eller linje 1 og 3. Blå linje kører mellem Shonandai og Azamino station. Blå linje er 40, 4 km lang og dermed den 2. længeste metro linje i Japan, kun overgået af Toei Oedo Subway i Tokyo der er 43, 58 km lang.
Grøn linje kører mellem Nakayama og Hiyoshi station og er relativ kort i forhold til blå linje, den er nemlig kun 13 km lang.
Der findes ingen linje 2, den har været planlagt, men er aldrig blevet bygget.
Minatomirai 21 eller linje 4 starter fra Yokohama og har kun 5 stationer inden den når endestationen ved Motomachi-Chukagai som er China Town. Fra Yokohama station til Shibuya station hedder linjen Tokyu Toyoko Line som er langt ældre end de sidste 5 stationer.
En stor udfordring.
Når man kommer fra en by med lidt over 20.000 indbyggere og 4 buslinjer så er det ganske overvældende at komme til en by med over 3 milioner indbyggere og et af de største togsystemer i verden. Ud over sproget har togsystemet nok været den største udfordring for mig. Jeg har ikke tal på alle de gange hvor jeg er kommet med det forkerte tog eller bare i den forkerte retning.
Der gik over 1 år fra jeg flyttede herud indtil jeg havde mod på at tage toget til Tokyo alene. Jeg var med Keihin Tohoku Line til Tokyo station for så skulle jeg nemlig ikke skifte nogen steder i forhold til min start station. Her gik jeg så rundt i et par timer omkring Kejser paladset inden jeg fik nok af Tokyo og gerne ville hjem til Yokohama. Men jeg var så stolt af mig selv over jeg ikke for vild. I dag går det meget bedre med at tage toget og jeg har ingen problemer med at komme rundt selv.
Jeg tjekker stadig på min GPS om det er lokal, express eller limited express jeg skal med for at komme til den rigtig station. Men generalt har jeg ikke problemer med at komme rundt i Kanto området mere. Det kan godt knibe lidt når jeg kommer uden for Kanto området, men her er GPSen heldigvis til stor hjælp.
Min mening om Yokohama.
Det var så en præsentation af min japanske hjemby. Nu har jeg boet her i lidt over 12 år og jeg er blevet ret fortrolig med byen, men jeg kan stadig finde nye steder at udforske. Her sker så meget året rundt og man kan altid finde noget at opleve.
Yokohama er en aktiv og livlig by der er værd at tilbringe nogen dage i hvis man besøger Japan. Det er en meget anderledes by i forhold til eks. Tokyo eller Kyoto. Det er først og fremmest en moderne storby og det er man ikke i tvivl om når man besøger byen. Jeg er rigtig glad for at bo her også selv om jeg nogen gange godt kan blive lidt storby træt, men på den anden side ville jeg ikke bytte med en mindre by eller et landområde.
Med alle togene kan jeg komme ud i naturen inden for et par timer og vandre hvis det er det jeg har lyst til. Men jeg kan også godt lide bare at gå rundt i byen og opleve det pulserende byliv eller sidde på en cafe med en cappucino og bare kigge på livet der passere forbi i en times tid. Jo, Yokohama er blevet min hjemby og et sted hvor jeg holder rigtig meget af at bo.